with Brak komentarzy

rodzice i dzieci

Co zrobić, by dziecko chciało odrabiać prace domowe?

Chwal 100% skuteczniej, wychowaj odważne i szczęśliwe dziecko.

 

Wyobraź sobie Jasia odrabiającego lekcje.

 

Chłopiec marudzi przez godzinę, nie chce odrabiać lekcji, rodzice krzyczą, grożą, proszą, mówią:

„Z Tobą są wieczne problemy, Bartek odrabia lekcje sam bez marudzenia, weź z niego przykład.”

W końcu Jaś siada do lekcji i cały czas marudzi, jęczy, po odrobieniu części zadania rodzice sprawdzają, zwracają uwagę na popełnione błędy i ponaglają, no dalej masz jeszcze tyle lekcji do zrobienia, rób dalej.

Po dwóch godzinach Jaś odrobił lekcje, rodzice nie powiedzieli ani jednego pozytywnego słowa w tym czasie.


W drugiej rodzinie mieszka Bartek, on również marudzi przez godzinę, zanim w końcu zasiada do zadania domowego.

Rodzice mówią: „Gdybyśmy mieli magiczną różdżkę, która odrabia prace domowe, dalibyśmy Ci ją w prezencie.”

W końcu Bartek zasiada do lekcji, dalej marudzi, jęczy i co chwilę przerywa pracę.

Po pewnym czasie rodzice sprawdzają część zadania, chwalą za najmniejszy sukces.

Mówią: „To świetnie obliczyłeś i to trudne zadanie udało Ci się rozwiązać, trzeba tylko poprawić to i to.”

Po dwóch godzinach Bartek również odrobił lekcje, rodzice w nagrodę bawią się z nim.

 

Jak myślisz,

Które dziecko w przyszłości będzie chętniej odrabiać prace domowe?

Wyobraź sobie obu chłopców jako dorosłych rodziców, który będzie miał lepszy kontakt ze swoimi dziećmi?

Kto będzie miał wyższą samoocenę?

Który będzie ubiegał się o pracę marzeń, podwyżkę, odważy się założyć własną działalność?

Kto będzie miał lepszy kontakt z rodzicami?

 

Chwal za poszczególne dobrze wykonane zadanie, opisz, za co chwalisz.

Nie używaj ogólników.

Nie mów, jesteś fantastyczny (mi zaraz przychodzi na myśl, że nie zawsze jestem taka fantastyczna)

Nie mów, jesteś punktualny (czasami, każdemu może się zdążyć spóźnienie).

Nie mów fantastyczne wypracowanie, opisz, np. Bardzo podoba mi się ten fragment o… I ta historia o…

Nie mów, jesteś najlepszym uczniem (mi natychmiast przychodzi myśl, że Ania jest lepsza, a Bartek może być lepszy w przyszłości), lepiej opisz dokładnie, co Ci się podoba np. napisałeś ostatnio świetne wypracowanie, dostałeś piątkę z tego trudnego sprawdzianu z matematyki itd.


Powiedz: podczas występu byłeś fantastyczny, pięknie recytowałeś i ani razu nie zapomniałeś tekstu.

Powiedz: obiecałeś, że będziesz w domu o 16:00 i jesteś dokładnie o czasie, to się nazywa punktualność.

Zjadłeś kawałek brokuła, mimo, że za nimi nie przepadasz- super.


 

Zostaw Komentarz